Volgens brancheorganisatie Autotelex, specialist in waardebepalingen van
tweedehandsauto’s, kan het voordeel onder het nieuwe belastingplan oplopen
tot duizenden euro’s.
In het belastingplan wordt vanaf januari volgend jaar de autobelasting BPM
verder afgebouwd van 40 naar 27,4 procent en komt het ingewikkelde
bonus/malussysteem van het energielabel te vervallen. In de plaats daarvan
wordt de CO2-heffing (slurptax) verder uitgebouwd.
Voor februari 2008
Dit laatste geldt echter niet voor auto’s van voor februari 2008, de datum dat
de CO2-heffing in Nederland werd ingevoerd. "Bij import van deze occasions
hoeft de slurptax dan ook niet betaald te worden terwijl de BPM wél daalt
van 40 naar 27,4 procent. Bovendien is het energielabel niet meer van
belang", stelt Henk Rijpstra, directeur van Autotelex.
Hij voorziet een flinke toename van de import van "alles wat groot en
vervuilend" is, maar vooral van populaire auto’s zoals een Audi A6, BMW
5-Serie en Volkswagen Golf. "Dat zijn auto’s die nu al met bosjes de grens
over gaan. Die trend zal zich doorzetten", aldus Rijpstra. Volgens hem
bestaat 10 procent van het Nederlandse wagenpark uit geïmporteerde auto’s
via het grijze circuit.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl